zondag 27 november 2011

Hemmoor

In de Onderwatersport van december/januari 2012 stond weer een artikel over het duikongeluk in Hemmoor, waarbij twee ervaren duikers om het leven zijn gekomen. Ook op basis van dit artikel wordt het voor een buitenstaander niet helemaal duidelijk wat nu de oorzaak was van dit ongeluk. Ook hier zullen wel meerdere factoren een rol hebben gespeeld. Een aantal jaren geleden heb ik zelf gedoken in deze diepe plas en tijdens de tweede duik met mijn buddy een beangstigende ervaring mee gemaakt. Op ongeveer 30 meter diepte bevroor de automaat van mijn duikpartner. Gelukkig zijn we zonder problemen weer boven gekomen,maar we hadden wel aan paar stressvolle en angstige minuten. Achteraf vraag men zich af ; hoe hadden we dit kunnen voorkomen ? Ik denk nog regelmatig terug aan de sitautie in Hemmoor en ben nu eigelijk maar voor mezelf tot een conclusie gekomen. Ik heb op die diepte niets te zoeken ! Het is niet stoer om naar 30 of 40 meter te duiken of eventueel zelfs nog dieper. Het is er koud, donker en er is niets te zien in dergelijke duiklocaties. Het is veel beter om te zeggen; dat doe ik niet !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten